Zakończenie renowacji obrazu Matki Bożej Niepokalanej (1857 r.)
7 grudnia 2021 r. zostały zakończone prace konserwatorskie, których przedmiotem był obraz olejny na płótnie przedstawiający Matkę Bożą Niepokalaną autorstwa fr. Dydaka Baturyny.
Obraz namalowany w stylu klasycystycznym przed rozpoczęciem prac był w bardzo złym stanie. Widoczne był wykruszenia, złuszczenia, przetarcia i ubytki warstwy malarskiej oraz dziury na całej powierzchni lica. Płótno było mocno pofalowane i zniekształcone, a ramy pełne dziur po drewnojadach.
Na obrazie Matka Boża stoi na obłokach, głowę ma przechyloną na prawo, okolona dwunastoma gwiazdami i rozproszoną światłością. Długie, ciemne włosy w puklach spływają na ramiona. Suknia w odcieniach różu z okrągłym wycięciem, przepasana paskiem. Na ramionach ma ciemnobłękitny płaszcz. U stóp Matki Bożej widnieje miniaturowy pejzaż.
Podczas prowadzenia prac, po wyciągnięciu z ram i rozprostowaniu płótna okazało się, że datowanie dzieła, dosyć nieprecyzyjne (XVIII/XIX w.) można dokładnie określić, ponieważ ukazała się w prawym dolnym rogu data 1857 oraz imię i nazwisko autora. Okazał się nim fr. Dydak Baturyna, znany z innych dzieł wiszących w tutejszym klasztorze m.in. serii o tematyce franciszkańskiej (5 płócien) przedstawiających wydarzenia z życia św. Franciszka oraz cyklu obrazów przedstawiających świętych i błogosławionych zakonu serafickiego.
Renowacja obrazu Matki Bożej Niepokalanej trwała dwa lata i podzielona była na 2 etapy – faza techniczna (2020r.) oraz techniczno-estetyczna (2021r.).
Pani konserwator mgr Magdalena Hawajska włożyła wiele czasu i serca, by nadać pierwotnego blasku dziełu, które wcześniej było umieszczone dyskretnie w jednym z korytarzy klasztornych, a obecnie wisi w chórze zakonnym, znajdując właściwe dla siebie miejsce.
Jako gwardian klasztoru pragnę gorąco podziękować wszystkim osobom i instytucjom, którym zależy na zachowaniu i trwałości naszego dziedzictwa. Dziękuję Pani Konserwator Województwa Podkarpackiego Beacie Kot oraz Panu Wicemarszałkowi Województwa Podkarpackiego Piotrowi Pilchowi. Dzięki zaangażowaniu instytucji, takich jak: Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Przemyślu oraz Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego udało się sfinalizować konserwację obrazu, którą przeprowadziła Pani mgr Magdalena Hawajska.